Økt sysselsetting gjennom utbygging og vedlikehold

Her kan du lese gruppeleder Tom Kalsås sitt leserbrev som stod på trykk i Gjesdalbuen 7. april 2016.

original_1478643309_1490655

Tall fra SSB viser at det nå er over 134 000 arbeidsledige i Norge, og antallet stiger fra måned til måned. Dette er en alvorlig situasjon, særlig for de enkeltmennesker og familier som er direkte rammet og som nå går en usikker fremtid i møte. Norge trenger en regjering som tar situasjonen på alvor, og Gjesdal Arbeiderparti forventer derfor at Regjeringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett legger frem en omfattende tiltakspakke for å holde folk i arbeid. I tillegg er det viktig at tiltakspakken er særlig rettet mot Sør- og Vestlandet, som er hardest rammet. Kommunene i Rogaland har via Kommunenes Sentralforbund meldt inn prosjekter til over 4 milliarder kroner til Regjeringen, som kan iverksettes som motkonjunkturtiltak dersom staten bidrar med penger.

Den økende arbeidsledigheten skyldes i hovedsak nedgangen i oljevirksomheten. Denne nedgangen påvirker stadig flere andre bransjer, blant annet bygg- og anleggsbransjen. En offensiv tiltakspakke fra Regjeringen vil kunne dempe den negative utviklingen. Uavhengig av eventuelle midler fra Regjeringen mener Gjesdal Arbeiderparti at kommunene bør satse offensivt på utbygging og vedlikehold av offentlige bygg og infrastruktur. I Gjesdal kommune, hvor fødsels- og elevtallet er økende, er det blant annet behov for nye barnehager og tilbygg ved flere eksisterende skoler, for eksempel Solås og Ålgård skole.

I tillegg er det behov for oppgradering av for eksempel svømmehallen på Ålgård, Oltedal skole og Dirdal skole. Det foreligger også samferdselsprosjekter, for eksempel tunnelen fra Frafjord til Espedal og tunnelen til sentralidrettsanlegget, som kan påbegynnes så fort finansieringen er på plass. Dagens situasjon i byggebransjen og lav rente, gjør det økonomisk gunstig å fremskynde planer om tilbygg og vedlikehold/oppgradering av eksisterende bygg og infrastruktur, samtidig som det vil være gunstig for sysselsettingen og skatteinngangen.

Gjesdal Arbeiderparti vil derfor, uavhengig av en eventuell tiltakspakke fra Regjeringen, se på muligheten for at Gjesdal kommune fremskynder planer om tilbygg og vedlikehold/oppgradering av eksisterende bygg og infrastruktur, for å bidra til å opprettholde sysselsettingen i bygg- og anleggsbransjen.

Tom Kalsås, gruppeleder Gjesdal Ap